کیا نبی علیہ السلام نے قربانی صرف مکہ مکرمہ میں کی ؟

کیا نبی علیہ السلام نے قربانی صرف مکہ مکرمہ میں کی ؟

سوال

کیا فرماتے ہیں مفتیانِ کرام درج ذیل  مسئلہ کے بارے میں کہ کیا حضور علیہ السلام نے مدینے کے علاوہ مکہ کی بقیہ زندگی میں عید الاضحٰی کے موقع پر ہر سال جانوروں کی قربانی کی؟
قربانی سے متعلق ایک فلاسفر نما صاحب کا کہنا ہے کہ حضور صلی اللہ علیہ وسلم  ہر سال قربانی صرف مدینے میں کیا کرتے تھے، وہ بھی اس لئے کہ ہر سال انہیں کفار مکہ حج پر جانے نہیں دیا کرتے تھے۔
فتح  مکہ کے بعد حضور صلی اللہ علیہ وسلم صرف ایک دفعہ پہلے حج کے دوران جانور کی قربانی کی اس کے بعد جتنے عرصہ مکہ میں رہے۔ عید الاضحٰی کے موقع پر جانورں کی قربانی نہیں کی۔ اب وہ صاحب اسی بات کو لے کر اچھل رہے ہیں۔ حقیقت کیا ہے؟ ازراہ کرم رہنمائی فرما دیں۔ شکریہ

جواب

قربانی حضرت ابراہیم وحضرت اسماعیل علیہما السلام کے ایک عظیم الشان عمل کی یادگار ہے، قربانی کی اصل روح یہ ہے کہ مسلمان اللہ تعالی کی محبت میں اپنے رشتہ دار، دوست احباب، بیوی بچوں، ماں باپ، خاندان قوم وملت، نفسانی وشیطانی خواہشات غرض یہ کہ ہر چیز تک کو قربان کردے۔
مزید یہ کہ قربانی ان مبارک اعمال میں سے ہے، جن کی ابتداء سیدنا آدم علیہ السلام کے زمانے سے لے کر امت محمدیہ علی صاحبہا الف تحیۃ وسلام تک ہر ملت ومذہب میں برابرچلی آرہی ہے، اگر چہ قربانی کے طریقہ کار اور اس کی تفصیلات میں قدرے فرق ضرور پایا جاتا ہے۔
روایت سے ثابت ہے کہ حضرت محمد صلی اللہ علیہ وسلم نے قربانی کے حکم کے نزول کے بعد ہمیشہ قربانی کا اہتمام فرمایا ہے، اور یہ کہنا کہ نبی علیہ السلام فتح مکہ کے بعد مکہ مکرمہ میں جتنا عرصہ رہے، تو آپ علیہ السلام نے جانوروں کی قربانی نہیں فرمائی، سراسر غلط اور تاریخ سے ناوافقیت کی واضح دلیل ہے ،کیوں کہ فتح مکہ کے بعدنبی کریم صلی اللہ علیہ وسلم مدینہ منورہ واپس تشریف لے گئے تھے، لہذا قربانی کرنا صرف مکہ مکرمہ یا مدینہ منورہ کے ساتھ خاص نہیں ہے۔
لما في التنزيل:
قال الله تعالى:﴿واتل عليهم نبأ ابني ادم بالحق إذ قرّبا قربانًا، فتقبل من أحدهما ولم يتقبل من الأخر قال لأقتلنك قال إنما يتقبل الله من المتقين﴾.(المائدة:27)
وقال الله تعالىٰ:
﴿ولكل أمة جعلنا منسكا ليذكروا اسم الله على ما رزقهم من بهيمة الأنعام﴾.(الحج:٣٤)
وقال الله عزوجل:
﴿فصل لربك وانحر﴾.(الكوثر:2)
وفي روح المعاني:
’’والقربان اسم لما يتقرب به إلى الله تعالى من ذبيحة أو غيرها‘‘.
وفيه أيضا:
”وكان من قصتها ما أخرجه ابن جرير عن ابن مسعود رضى الله عنه.... أنه كان لا يولد لاٰدم عليه السلام مولود إلا ولد معه جاريه .... وكان قابيل صاحب زرع وهابيل صاحب خرع، وكان قابيل أكبرهما، وكان له أخت.... فقال لهما: قربا قربانًا فمن أيكما قبل زوجها.... فلما انطلق آدم عليه السلام قربا قربانًا، فقرب هابيل جذعة وقيل، كبشًا، وقرب  قابيل حزمة سنبل، فوجد فيها سنبله عظيمة ففركها وأكلها فنزلت النار فأكلت قربان هابيل وكان ذلك علامة القبول، وكان أكل القربان غير جائز في الشرع القديم... الخ‘‘.(سورة المائدة[الآیۃ: 27]،۱۴۳/۷:مؤسسة الرسالة)
وفي الجامع للترمذي:
’’عن ابن عمر رضي الله عنهما قال:˒˒أقام رسول الله صلى الله عليه وسلم بالمدينة عشر سنين يضحي˓˓.قال أبو عيسى: هذا حديث حسن‘‘. (كتاب الأضاحي، باب: ١/۲۷۷،قديمى كتب خانه)
وفي الصحيح لمسلم:
’’عن أبي هريرة رضي الله عنه قال: وفدت وفودا إلى معاوية رضى الله عنه وذلك في رمضان... ذكر قصة طويلة حول فتح مكة.... وقال في أخرها: فقال الأنصار بعضهم لبعض: أما الرجل فأدركته رغبة في قريته ورأفة بعشيرته. قال أبوهريرة رضي الله عنه وجاء الوحي.... فلما القضى الوحي، قال أبو هريرة رضي الله عنه: وجاء الوحي..... فلما القضى الوحي، قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: يا معشر الأنصار! قالوا: لبيك يا رسول الله، قال: أقلتم أما الرجل فأدركته رغبة في قربته، ورأفة بعشرته قالوا قد كان ذلك قال: كلا إني عبد الله ورسوله هاجرت إلى الله وإليكم والمحيا محياكم والممات مماتكم فأقبلوا إليه يبكون ويقولون: والله ما قلنا الذي قلنا إلا الضن بالله ورسوله صلى الله عليه وسلم فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم: إن الله ورسوله يصدقانكم ويعذرانكم‘‘. (كتاب الجهاد والسير، باب فتح مكة: ۱۱۲/۲،مكتبة رحمانية)
(وكذا في البداية والنهاية، باب صفة خوله عليه السلام 4/562 دار ابن كثير)
وفي عمدة القاري:
’’قال يحي بن سعيد: سمعت أبا أمامة بن سهل قال: كنا نسمن الأضحية بالمدينة، وكان المسلمون ليسمّنون‘‘.(كتاب الأضاحي، باب في أضحيه النبي صلى الله عليه وسلم بكبشين: ۲۲۳/۲۱، دار الكتب العلمية)
وفي تكملة فتح الملهم:
’’وإن الله قد نجانا بالإسلام من جميع هذه الخرافات والتوهمات، وقد قال الله: ﴿لن ينال الله لحومها ولا دماؤها﴾، وشرعها الله رمزًا لامتثال العبد بأوامر الله واستلاما كاملا لما يحبه ويرضاه، وهي علامة كون العبد يخضع لأمر الله في المنشط والمكره‘‘.(كتاب الأضاحي، باب وقتها:۳/ ۵۴۴-۵۴۹، مكتبة دار العلوم كراتشي).فقط.واللہ تعالیٰ اعلم بالصواب.

فتویٰ نمبر: 271/ 126

دارالافتاء جامعہ فاروقیہ کراچی