کیا فرماتے ہیں مفتیان کرام اس مسئلہ کے بارے میں کہ ایک شخص نے فرض نماز کی تیسری اور چوتھی رکعت میں سورۃ فاتحہ کے بعد سورۃ ملا لی تو اس کی وجہ سے اس شخص پر سجدہ سہو لازم ہوگا یانہیں؟ اگر نہیں تو کیوں؟ جبکہ اس سورت ملانے کی وجہ سے فرض (رکوع) میں تاخیر لازم ہوئی ہے، جب کہ یہ بھی مسلم ہے کہ فرض نماز کی پہلی یا دوسری رکعت میں اگر کوئی فاتحہ مکرر پڑھے، تو اس پر تاخیر فرض کی وجہ سے سجدہ سہو لازم ہے، پھر ان دونوں کے حکم میں فرق کیوں؟
فرض نماز کی تیسری اور چوتھی رکعات میں قیام دراصل ثناء، ذکر اور قراءت کا مقام ہے اور ان میں سورۃ فاتحہ پڑھنا مسنون ہے، لہذا ان میں اگر کوئی سورۃ فاتحہ مکرر پڑھے یا سورۃ فاتحہ کے بعد سورت ملائے تو سجدہ سہو لازم نہیں ہوگا، کیونکہ یہ محلِ ثناء و قراءت ہیں، اور ان میں کثرت یا تکرار تلاوت یا ذکر کرنے سے سجدہ سہو لازم نہیں ہوگا اور اس کی وجہ سے تاخیر رکوع بھی لازم نہیں آئے گی، کیونکہ یہ مقام مطلقاً قراءت یا ذکر کے لیے ہے۔
نیز آپ نے جو پہلی رکعت پہ قیاس کیا ہے، وہاں بھی تاخیرِ فرض (رکوع) وجہ نہیں ہے، بلکہ تاخیر واجب (سورت) کی وجہ سے سجدہ سہو لازم ہوگا، کیونکہ پہلی اور دوسری رکعات میں سورۃ فاتحہ کے بعد سورت (واجب) کا محل ہے، لہذا متصلاً سورت پڑھنا واجب ہے اور اگر کوئی سورۃ فاتحہ مکرر و مسلسل پڑھے تو اس کی وجہ سے تاخیرِ واجب لازم آئے گی، جس کے باعث سجدہ سہو لازم ہوگا، چنانچہ اگر سورت ملانے کے بعد سورۃ فاتحہ دہرائے تو اس صورت میں سجدہ سہو لازم نہیں ہوگا، کیونکہ سورت کے بعد بھی محل قراءت موجود ہے، قراءت کی کوئی مقدار متعین نہیں۔لما في الشامية :
’’قوله: (المختار لا) أي لا يكره تحريما بل تنزيها لأنه خلاف السنة. قال في المنية وشرحها: فإن ضم السورة إلى الفاتحة ساهيا يجب عليه سجدتا السهو في قول أبي يوسف لتأخير الركوع عن محله وفي أظهر الروايات لا يجب لأن القراءة فيهما مشروعة من غير تقدير، والاقتصار على الفاتحة مسنون لا واجب. اهـ. وفي البحر عن فخر الإسلام أن السورة مشروعة في الأخريين نقلا. وفي الذخيرة أنه المختار. وفي المحيط وهو الأصح. اهـ. والظاهر أن المراد بقوله نفلا الجواز، والمشروعية بمعنى عدم الحرمة فلا ينافي كونه خلاف الأولى كما أفاده في الحلية.(کتاب الصلاة، باب سجدة السهو : 186/2: رشیدیة)
و في تبيين الحقائق:
’’واجبات الصلاة أنواع منها قراءة الفاتحة والسورة فلو ترك الفاتحة أو أكثرها في الأوليين وجب عليه سجود السهو بخلاف ما لو تركها في الأخريين لأنها سنة فيهما على الصحيح ولو كررها في الأوليين يجب عليه سجود السهو لأنه أخر واجبا وهو السورة بخلاف ما لو أعادها بعد السورة أو كررها في الأخريين ولو قرأ الفاتحة وحدها وترك السورة يجب عليه سجود السهو وكذا لو قرأ مع الفاتحة آية قصيرة لأن قراءة ثلاث آيات قصار أو آية طويلة مع الفاتحة واجبة ولو أخر الفاتحة عن السورة فعليه سجود السهو وكذا لو قرأ آية في الركوع أو السجود أو القومة أو القعود فعليه سجود السهو لأنه ليس بموضع القراءة ولو قرأ السورة في الأخريين لا سهو عليه لأنهما محل الذكر ومنها التشهد فإذا تركه في القعود الأول أو الأخير وجب عليه سجود السهو وكذا إذا ترك بعضه ذكره في المحيط ولو تشهد في قيامه أو ركوعه أو سجوده فلا سهو عليه لأنه ثناء وهذه المواضع محل الثناء وعن محمد لو تشهد في قيامه قبل قراءة الفاتحة فلا سهو عليه وبعدها يلزمه سجود السهو وهو الأصح لأن بعد الفاتحة محل قراءة السورة فإذا تشهد فيه فقد أخر الواجب وقبلها محل الثناء ولو كرر التشهد في القعدة الأولى فعليه سجود السهو وكذا إذا زاد على التشهد الصلاة على النبي صلى الله عليه وسلم لأنه أخر ركنا وهو القيام إلى الثالثة واختلفوا في قدر الزيادة فقال بعضهم يجب عليه سجود السهو بقوله اللهم صل على محمد وقال آخرون لا يجب حتى يقول وعلى آل محمد والأول أصح ولو كرره في القعدة الثانية فلا سهو عليه لأنها محل للذكر والدعاء‘‘.(کتاب الصلاة، باب سجدة السهو: 474/2: دارالکتب).
فقط.واللہ تعالیٰ اعلم بالصواب.
دارالافتاء جامعہ فاروقیہ کراچی
فتویٰ نمبر:186/58